Tükör, reflex

- Most miért kell állandóan belém kötni? - Hát nem érted? Ha látványosan balra húzol, akkor én jobbra foglak rugdosni, ha meg jobbra fordulsz, én balra rángatlak. Ez van.

Címkék

Rovatok

Kép gyorsan

2007.11.19. 22:00 tüske

A letöltés szabadsága

Úgy néz ki, az elmúlt hetek szerverlefoglalásos hírei elérték az A szólás szabadsága szerkesztőinek ingerküszöbét is, örülünk, komolyan. Persze ez csak innen nézve lassú tempó, a való világban élőkhöz alig-alig jutott el valami a hírből, legföljebb annyi, hogy megint elvittek pár gépet.

Tulajdonképpen tényleg csak ennyi volt, pár napra rá már ömlött is tovább zavartalanul a bitfolyam, személy szerint én pont azokat a szervereket nem használtam, vagy mi. Azóta sokan leírták már, hogy mi volt, mi van, vagy minek kéne lennie.

Abban nagyjából egyetértést láttam, hogy a fizetős ftp-kért nem kár, különben is ki az, aki fizet...Persze akkor meg kérdés, hogy hogy kerülne be másképp az országba az anyag, hogy terjedne el annyira, hogy legyen értelme torrentezni. A torrentezéssel más a helyzet, de azt is megpendítették sokan, hogy ha maga a letöltés törvényileg nem is tilos, morális aggályaink lehetnek. Tótawé is ezen dühöng: valljuk be, az nem igaz, hogy a tegnap megjelent film, amit letöltök, és soha meg nem nézem a moziban, vagy meg nem veszem a dvd-t, az jár nekem...Azzal sok ember dolgozott, az ő munkájukat valakinek meg kell(ene) fizetni, és az azért kétséges, hogy a sikeres filmek (amiket utólag mégis megnézek moziban) el tudják tartani a többit.

A lényeg, hogy a vasárnap esti mtv-s műsort akár korrektnek is lehetne nevezni, amennyiben minden oldalt megszólaltattak. Sajnos pont az indexes srácok teljesítettek alul, jobb lett volna, ha olyat löknek be a kamera elé, aki kevésbé izgul, és feleannyi mondatban össze tudja foglalni azt, ami a laikusoknak nem annyira nyilvánvaló.

Az amúgy írásban hiteles, vicces Szabózé összevissza habogott, mert annyira, de annyira el akarta mondani, hogy mi a baj a rendszerrel, hogy inkább ártott szerintem, mint használt. Pedig vagy kétszer nekifutott a lényegnek, de nem tudom, a net-analfabéták mit fogtak belőle: a világ változik. Ha itt másfél millió letöltögető van (márpedig kb. annyi), akkor el kellene gondolkodni a törvények, de sokkal inkább az üzleti modell átalakításán. Amikor az emberek hozzászoktak, hogy azonnal hozzá tudnak jutni az új filmekhez, zenékhez, akkor nem akadályozni kellene a letöltögető "iparágat", hanem kihasználni. Reklámokkal, termékelhelyezéssel, kiegészítő biszbaszokkal. A letöltött zenéket az együttes reklámjának is föl lehet fogni, mert ha tetszik, és eljönnek a közelbe, akkor elmegyek koncertre, és megveszem a jegyet, oda nem küldhetem magam helyett a laptopomat. Sőt, letöltéskor is hajlandó lennék fizetni érte, igen, hajlandó lennék, ha egy új rendszerben az lenne a legális, és a megszokott. Mert ott látnám, hogy hova megy a pénzem, látnám, hogy a zenekar abból új albumot csinál, amit megint letöltök, és fizetek érte - esetleg annyit, amennyit gondolok, lásd Radiohead.

Nem szeretem, ha óriás kiadóvállalatok döntik el helyettem, hogy kit futtassanak, kit reklámozzanak a pénzemen, nem szeretem, ha sok olyan ember él a pénzemből, akik egy fikarcnyit se vettek részt abban az alkotó munkában, amivel a zene létrejött.

Ha ismétlem magam, vagy ismétlek másokat, az csak azért van, mert bízom abban, hogy ha ennyit hajtogatjuk, akkor egyre több zenekar, vagy filmes próbál új utakat keresni, alkalmazkodni ahhoz a világhoz, ami már évekkel ezelőtt megjött, csak sokan nem veszik észre.

11 komment

Címkék: magyar torrent zavar


A bejegyzés trackback címe:

https://ketertelmu.blog.hu/api/trackback/id/tr91233626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

movhu 2007.11.20. 11:43:00

Szerintem ezzel sem lehet mást tenni, mint a szeszcsempészettel annak idején amerikában: meg kell keresni azokat az utakat, ahol ebből pénzt lehet nyerni az államnak és a vélt "károsultaknak". Egyébként meg ne felejtsük el miért van országunkban 1.2 millió szélessávú internet előfizető, mert nem a weboldalazáshoz kell a szélessáv nekik, az biztos. Mennyi is ebből az adóbevétel ?

aranyhaj.blogspot.com · http://aranyhaj.blogspot.com 2007.11.20. 12:50:23

movhu: nehéz lenne rá válaszolni.

Már vannak, akik felismerték, hogy ez is egy eszköz arra, hogy eljuttassák a célközönséghez a szellemi terméket, és kompromisszumokkal próbálják normális mederbe terelni a dolgot.

aranyhaj.blogspot.com

tüske · http://ketertelmu.blog.hu 2007.11.20. 13:14:36

A szeszcsempész hasonlat kicsit erős, ott egy ártalmas dolgot próbáltak megzabolázni, nem sok sikerrel :-)

Én abszolút annak a híve vagyok, hogy amit nem lehet betiltani, azt inkább szabályozni, normális mederbe terelni, kihasználni kell. Hasonlítsuk inkább a szexuális forradalomhoz :D

X-polgártárs · http://graffitik.blog.hu 2007.11.20. 14:59:30

Hogy ki az aki fizet FTP-ért? Pl az, aki igényes és nem olyan soher,hogy kinlodik a torrenten. Persze mindkettő illegális, de akkor inkább már egy FTP.

tüske · http://ketertelmu.blog.hu 2007.11.20. 15:18:17

Jogos. A torrenttel ugye az is gond, hogy nagyjából a közelmúlt anyagait lehet viszonylag gyorsan leszedni, meg a nagyon ismert dolgokat. Bármi kevésbé mainstream anyag már kevés embernél van megosztva, lassabban csordogál.

Rusalka · http://torokrock.blog.hu 2007.11.20. 17:31:38

Elképesztő mértékben igazad van, Tüske! Bevallom, én torrentezek. Főképpen török zenéket töltögetek le, mivel azt tényleg sehonnan nem tudom megszerezni hivatalos úton. Ha bemennék a cd boltba, hogy fiúk, Gripin cdt szeretnék (en.wikipedia.org/wiki/Gripin), valszeg kétszer körberöhögnének, vagy ami még jobb, felhúzott szemöldökkel bámulnának rám, hogy hö? Viszont, amikopr tehetem, igenis megveszem a kedvenceimet, mert szeretem, ha fizikai módon is jelen vannak a lakásban nem csak bitileg :)) És mert hozzá akarok járulni valamicskéval ahhoz, hogy nekik nem tíz fillért volt összehozni azt az albmot. Viszont olyan előadónál, akinek csak egy dala tetszik, azt könyörtelenül lehúzom netről. Valóban ki kellene hazsnálniuk ezt az előadóknak és orrba-szájba reklámoztatni. Egy török producer ismerősöm mondta hogy egy idő múlva úgyis felesleges lesz a cd is, mert mindenki töltöget ma már.

pityutanarur · http://pityutanarur.blog.hu 2007.11.20. 18:28:38

Az FTP még azért is jó, mert a letöltés nem bűncselekmény, csak a megosztás.

egyébként: a filmekkel kapcsolatban én sem jutok zöld ágra, moziba lusta vagyok menni, meg a cimborák sem akarnak nagyon, kölcsönözni nem fogok, ugyanakkor egy stábnak nem mondhatom azt, hogy vándorszínházazzanak - ha jó a film, el fogok menni megnézni őket.

És amennyi film letöltéséhez hozzászoktam, annyit akkor sem engedhetek meg magamnak, ha már ezer forintért legálisan letölthetném.

És mivel valamilyen irányba mindenképp el fog mozdulni a dolog, úgy döntöttem kihasználom ezeket a (hátralévő) paradicsomi időket...

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2007.11.20. 22:52:54

nem tudok elvi álláspontot kialakítani, pedig töltök le jócskán. a piacpárti kapitalista felem azt mondja, bűnözök, ha letöltök, mert ez lopás. a film- és zenebuzi felem meg kussol közben, és élvezi a letöltött cuccokat.

2007.11.21. 14:28:17

A probléma az, hogy a jogászok is félrebeszélnek, a letöltés IS BŰNCSELEKMÉNY, ha szerzői joggal védett anyagot töltünk le. Attól, hogy a magyar jogban, az eredeti jogtulajdonosok megkérdezése és beleegyezése nélkül, kialakult egy olyan tévhit, hogy a letöltés nem büntetendő, attól az még jogsértés.

tüske · http://ketertelmu.blog.hu 2007.11.21. 15:15:56

Holden, nem vagyok jogász, utána kellene néznem, hogy mi a _törvény_betűje_. Nyilván többféleképpen lehet értelmezni, vagy nincs konkrét szabályozás, ezért van kavar ebben a témában.

Az tény, hogy eddig még senkit nem ítéltek el _letöltésért_. Ez a gyakorlat teszi lehetővé, hogy az emberek akár nyilvánosan is beszéljenek arról, hogy "igen, én is töltögetek".

A lényeg, hogy ez lehet hogy bűn, de szerintem inkább a polgári engedetlenség kategóriája: szeretnénk elérni vele valamit (az üzleti modell modernizálását, azt, hogy ne fogják vissza, hanem segítsék a netes technológiák fejlődését, akármit).

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.01.23. 14:58:37

én nem szoktam letölteni mégis kell a széles sáv (:
süti beállítások módosítása